Uitdagingen voor de moderne werkplek (met oplossingen)

rondekruijffUncategorized

Werken waar we willen, wanneer we dat willen en met welk device we willen. Met alle tools en data die we nodig hebben. Dat is in het kort de behoefte van de moderne werkplek. YourICT biedt u de technieken om deze moderne werkplekken te realiseren. De “Coronacrisis” toont de grote voordelen. Het brengt echter ook nieuwe uitdagingen met zich mee.

Werken op afstand of in de cloud vereist specifieke securitymaatregelen

cloud-beveiligingCloudapplicaties zijn voor een remote werkplek vanuit praktisch oogpunt ideaal. Ze werken overal waar een internetverbinding aanwezig is. Bovendien kan je met cloudapplicaties bijvoorbeeld gelijktijdig samenwerken aan documenten.

Cloudoplossingen zijn echter verre van risicovrij. Het thuiswerken neemt zo snel toe, dat veel organisaties moeite hebben met het beheersen van de securityrisico’s. Zo gebruiken medewerkers vaak dezelfde (zwakke) wachtwoorden en vergroten daarmee de kans op een hack. Bovendien heeft het eenvoudig delen van data een keerzijde: het verhoogt het risico op een datalek.

Zomaar “in de cloud” gaan werken is dus niet verstandig. Maak zoveel mogelijk gebruik van een eigen (private) cloudomgeving, vermijd zoveel mogelijk publieke cloudoplossingen en werk alleen in zakelijke omgevingen. YourICT biedt u eigen “Private Cloud” omgeving aan of helpt met het inrichten van een Microsoft Cloud omgeving. In beide gevallen staat van het begin af aan veiligheid voorop, zonder daarbij het praktische gebruik uit het oog te verliezen.

Goede ergonomie niet vergeten

moderne-werkplek-ergonomieOok bij thuiswerkplekken en flexplekken is een goede ergonomie belangrijk. Een slechte werkhouding kan leiden tot allerlei fysieke klachten. Dat is niet alleen heel vervelend voor de medewerkers, ze kunnen ook leiden tot een lagere productiviteit en zelfs ziekteverzuim. Een ergonomische werkplek helpt dit voorkomen en verhoogt bovendien de productiviteit.

Belangrijke aandachtspunten zijn een correcte zithoogte met het liefst een verstelbaar bureau (zit-sta-model), een goed verstelbare bureaustoel en de monitor op de juiste hoogte. Een in hoogte verstelbare monitorbeugel is daarbij geen luxe. Ook bij intensief gebruik van een laptop is een externe monitor een must.

Voor flexplekken is een zit-sta-bureau ideaal. De verschillende componenten zijn snel op de gewenste hoogte te brengen, ook tot aan stahoogte. Zo is het bureau altijd aanpasbaar voor de diverse gebruikers. Dat verbetert de ergonomie enorm. Met een monitorbeugel breng je beeldschermen eenvoudig op de juiste positie. Met deze monitorbeugels is de ergonomie van de huidige bureauvoorzieningen al enorm te verbeteren.

Wij kunnen u helpen met de juiste monitorbeugels en komen graag langs voor een vrijblijvend gesprek. Bel 0345 – 622 223, 0488 745 050 of vul het contactformulier in.

Bewaken van een gezonde werk-privébalans

thuiswerkplekDe moderne werkplek heeft een ietwat vreemde relatie met de werk-privébalans. Enerzijds biedt het de mogelijkheden om die te verbeteren. Maar doordat medewerkers vrijwel overal en altijd kunnen werken, kunnen ze ook doorslaan in hun fanatisme. Standaard overwerken, ‘s avonds mails beantwoorden: het zijn de overbekende voorbeelden van een ongezond werkethos. Medewerkers kunnen het gevoel krijgen altijd ‘paraat’ te moeten staan. Op die manier komen ze nooit echt los van het werk. In dat geval gaat die moderne werkplek juist ten koste van de werk-privébalans, en ligt een burn-out op de loer.

Gelukkig zijn effectieve maatregelen mogelijk. Het belangrijkste is het maken van goede afspraken. Druk medewerkers op het hart dat ‘s avonds e-mails beantwoorden alleen bij hoge urgentie wenselijk is. Werken deze maatregelen onvoldoende, dan zijn ook rigoureuze maatregelen mogelijk. Denk aan het vergrendelen van de digitale werkplek op bepaalde tijdstippen. Toch is dat eigenlijk niet wenselijk. Immers: de moderne werkplek heeft eigen verantwoordelijkheid als belangrijk uitgangspunt.

Wilt u meer weten; Wij komen graag langs voor een vrijblijvend gesprek. Bel 0345 – 622 223, 0488 745 050 of vul het contactformulier in.