Vanaf 31 maart 2022 stopt KPN definitief met 3G. Zij zetten het 3G-netwerk uit omdat steeds minder mensen gebruik maken van 3G en al internetten via 4G en 5G. Bovendien zullen de frequenties die nu voor 3G worden gebruikt, ingezet worden voor het 4G- en 5G-netwerk. Zo wordt het 4G- en 5G-netwerk nóg sneller, veiliger en stabieler.
Hebben jij of je personeel nog oude telefoons, tablets of andere data apparaten en maken zij enkel gebruik van het 3G-netwerk? In dat geval kunnen zij nog tot 31 maart 2022 internetten en bellen over 3G. Bellen of internetten jullie daarna nog via het 3G-netwerk, dan valt de verbinding terug naar 2G. Hiervan zijn de gevolgen:
- De internetverbinding is langzamer
- Geluidskwaliteit van bellen is minder
- Je kan niet internetten en bellen tegelijkertijd
KPN heeft speciaal voor het wijzigen van de instellingen een tool ontwikkeld die klanten stap voor stap meeneemt door hun toestel om dit zo correct in te stellen.
Zie HIER de door KPN speciaal ontwikkelde tool waarbij klanten met behulp van de tool hun netwerkmodus correct in kunnen stellen. Hier worden dagelijks nog toestellen aan toegevoegd.
Zie HIER de door KPN speciaal ontwikkelde tool waarmee klanten op hun toestel 4G bellen kunnen activeren. Hier worden dagelijks nog toestellen aan toegevoegd.
KPN zal door een serie directe SMS berichten te verzenden, gebruikers op de hoogte brengen van het uitfaseren van 3G. Zodra een gebruiker zijn/haar instellingen heeft aangepast of zijn/haar SIMkaart heeft vervangen zal hij/zij geen SMS berichten meer ontvangen. KPN kan tussen de gebruikers onderscheid maken tussen wie zijn instellingen verkeerd heeft staan of een verouderde SIMkaart gebruikt.